Olen saanut ilmoituksen Identiteettiturvasta, miten toimin?
Identiteettiturva ilmoittaa sinulle, mikäli sinulta odotetaan toimenpiteitä hälytyksiin tai tietoihin liittyen.
Identiteettiturva lähettää käyttäjilleen erilaisia ilmoituksia.
Osa ilmoituksista liittyy palvelun käyttöön ja asennukseen. Osa ilmoituksista tulee hälytyksistä ja henkilötietoihin liittyvistä tapahtumista.
Ilmoitukset, joissa sinua muistutetaan lisäämään palveluun seurattavia tietoja, eivät vaadi akuuttia toimintaa. Ilmoitukset ovat lähinnä muistutuksia käyttäjälle, jotta suojaus saadaan valjastettua täyteen tehokkuuteen. Näiden ilmoitusten kohdalla voi käyttää omaa harkintakykyä siitä, kokeeko ehdotetun toimenpiteen tarpeelliseksi.
Hälytykset aiheutuvat siitä, kun palvelu havaitsee tietojesi esiintyneen esimerkiksi tietovuodoissa tai tietomurroissa.
Hälytyksiä lähetetään myös, mikäli henkilötiedoillasi tehdään luottotietojen tarkastus. Näihin ilmoituksiin on hyvä reagoida. Kun saat hälytyksen, on suositeltavaa kirjautua palveluun ja tarkistaa, mitä hälytys koskee.
Klikkaamalla ilmoitusta saat myös tarkat toimintaohjeet tilanteen hoitamiseksi. Luottotietojen tarkistuksesta tulevat ilmoitukset voivat olla aiheellisia. Voit tarkistaa palvelusta, kuka tarkastuksen tehnyt taho on. Jos olet asioinut kyseisessä yrityksessä ilmoituksen ajankohtana, ei silloin ole suurta aihetta huoleen.
Jokainen epäilyttävä ilmoitus on kuitenkin hyvä tarkistaa. Mikäli tarvitset apua saamasi ilmoituksen kanssa, voit olla suoraan yhteydessä Netin Turvan asiakaspalveluun.