Yleiset sopimusehdot

Netin Turva Oy:n Yleiset sopimusehdot

1. SOVELTAMISALA

1.1. Netin Turva Oy tarjoaa Asiakkailleen Palveluita näiden yleisten sopimusehtojen ("Sopimusehdot”) mukaisesti. Näitä Sopimusehtoja sovelletaan kaikkiin Netin Turva Oy:n ja Asiakkaan välisiin sopimuksiin ja tilauksiin (”Palvelusopimus"), ellei toisin ole kirjallisesti sovittu. Netin Turva Oy:n tarjoamiin Palveluihin sovelletaan aina myös palvelukohtaisia käyttöehtoja, jotka ovat luettavissa nettisivuillamme osoitteessa:
https://netinturva.fi/palvelusopimuksen-kayttoehdot. Lisäksi palvelukohtaiset käyttöehdot toimitetaan Asiakkaalle aina tilausvahvistuksen yhteydessä sähköpostilla. Palvelusopimusta liitteineen (mukaan lukien nämä Sopimusehdot ja palvelukohtaiset käyttöehdot) kutsutaan jäljempänä yhdessä ”Sopimukseksi”.

1.2. Mikäli Asiakkaalle toimitetaan kolmannen osapuolen materiaaleja, ohjelmistoja tai palveluja, näitä vakiotuotteita, vakiopalveluja ja kolmannen osapuolen materiaaleja tai ohjelmistoja koskevat yksinomaan kyseisen vakiotuotteen tai -palvelun ehdot.

2. MÄÄRITELMÄT

2.1. Asiakas tarkoittaa Käyttäjää taikka muuta toimivaltaista luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka on solminut sopimussuhteen Palveluntarjoajan kanssa.

2.2. Immateriaalioikeudet tarkoittavat patentteja (mukaan lukien hyödyllisyysmallit), käyttömallisuojaa ja malleja (riippumatta siitä, voidaanko ne rekisteröidä) ja muita samankaltaisia suojatoimia, tekijänoikeuksia, tavaramerkkejä ja mitä tahansa muunlaista lakisääteistä suojaa ja sovelluksia edellä mainittuihin sekä kaikkia liikesalaisuuksia.

2.3. Käyttäjä tarkoittaa henkilöä, jolla on käyttöoikeus Palveluntarjoajan tarjoamaan Palveluun. Käyttäjä voi olla yhtäaikaisesti myös Palvelun Asiakas.

2.4. Käyttäjätunnuksella tarkoitetaan käyttäjäkohtaisia tunnistetietoja, joita Asiakkaat tarvitsevat käyttääkseen Palvelua.

2.5. Osapuoli tarkoittaa joko Palveluntarjoajaa tai Asiakasta ja Osapuolet tarkoittavat Palveluntarjoajaa ja Asiakasta yhdessä.

2.6. Palveluntarjoaja tarkoittaa Netin Turva Oy:tä (3344805-5).

2.7. Palvelut tarkoittavat Palveluntarjoajan Asiakkaalle tarjoamia palveluja Sopimuksessa kuvatulla tavalla sekä mitä tahansa muuta Palveluntarjoajan Asiakkaalle suorittamaa työtä.

2.8. Virhe tarkoittaa Palvelujen olennaista poikkeamaa Sopimuksen mukaisesta Palvelusta.

3. TILAUS JA TILAUSVAHVISTUKSET

3.1. Tilaus katsotaan sitovaksi, kun Asiakas on saanut kirjallisen tilausvahvistuksen. Palveluntarjoaja pidättää oikeuden muuttaa tai peruuttaa tilauksen, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat.

4. OSAPUOLTEN YLEISET VELVOITTEET

4.1. Osapuolet sitoutuvat suorittamaan Sopimuksessa määritellyt tehtävänsä ja sitoutuvat myötävaikuttamaan Palvelujen suorittamiseen sellaisten tekijöiden osalta, jotka ovat kyseisen Osapuolen hallinnassa tai joihin kyseinen Osapuoli voi muutoin vaikuttaa.

5. PALVELUNTARJOAJAN VASTUUT

5.1. Palveluntarjoaja sitoutuu toimittamaan Palvelut Asiakkaalle Sopimuksen mukaisesti. Palveluntarjoaja toimittaa ja tuottaa Palvelut huolellisesti ja kunkin tehtävän edellyttämällä ammattitaidolla.

5.2. Palveluntarjoaja vastaa siitä, että Palvelu toimii normaalikäytössä ja oikeissa käyttöympäristöissä olennaisilta osin Sopimuksen mukaisesti. Jos Asiakas ilmoittaa Palveluntarjoajalle kirjallisesti Palveluissa havaituista Virheistä, Palveluntarjoaja pyrkii kohtuullisin keinoin korjaamaan tai kiertämään Virheen ilman aiheetonta viivytystä.

5.3. Palvelujen ei väitetä tai taata olevan virheettömiä tai toimivan keskeytyksettä. Palveluntarjoajalla on oikeus keskeyttää Palvelujen tarjoaminen Asiakkaalle kokonaan tai osittain seuraavista syistä:

  • Palvelun keskeyttäminen on tarpeen Palvelun tai sen osan korjaus- tai huoltotöiden tai muiden vastaavien toimenpiteiden suorittamiseksi. Mikäli kohtuudella mahdollista, Palveluntarjoaja ilmoittaa Asiakkaalle tällaisesta keskeytyksestä etukäteen;

  • Asiakkaan toiminta tai mikä tahansa asia, josta se on vastuussa, on aiheuttanut tai aiheuttaa ongelmia, uhkaa tai vahinkoa Palveluille tai muille Palvelujen käyttäjille;

  • Palveluntarjoajalla on syytä epäillä, että Käyttäjätunnukset ovat laittomasti tai Sopimuksen vastaisesti kolmannen osapuolen hallussa ja Palvelua käytetään näiden Käyttäjätunnusten avulla;

  • Palveluntarjoajan kohtuullisen käsityksen mukaan Palvelua on käytetty tai käytetään lain tai viranomaismääräysten vastaiseen toimintaan;

  • Asiakas on rikkonut Sopimuksen mukaisia velvoitteitaan eikä ole korjannut sopimusrikkomusta seitsemän (7) kalenteripäivän kuluessa siitä, kun Palveluntarjoaja on kirjallisesti ilmoittanut rikkomuksesta.

Palvelujen keskeyttäminen tämän kohdan mukaisesti ei vaikuta Asiakkaan vastuuseen maksaa sovellettavia maksuja tämän Sopimuksen mukaisesti.

5.4. Palveluntarjoaja ei vastaa Palvelujen soveltuvuudesta tiettyyn tarkoitukseen (mukaan lukien Asiakkaan aiottu käyttötarkoitus) tai kolmansien osapuolten oikeuksista tai virheistä niiden ohjelmistoissa tai palveluissa.

5.5. Selvyyden vuoksi todetaan, ettei Palveluntarjoaja ole missään olosuhteissa vastuussa mistään Palveluihin tai Sopimukseen liittyvistä epäsuorista tai välillisistä vahingoista, kuten tulonmenetyksistä, liiketoiminnan keskeytymisestä tai tietojen menetyksestä, vaikka tällaisen vahingon mahdollisuudesta olisi ilmoitettu etukäteen.

5.6. Palveluntarjoajan vastuu Virheistä rajoittuu Virheen korjaamiseen sen omalla kustannuksella.

6. ASIAKKAAN VASTUUT

6.1. Asiakkaan on annettava Palveluntarjoajalle riittävät ja oikeat tiedot Palvelujen tarjoamiseksi. Asiakas vastaa laitteidensa, yhteyksiensä ja ohjelmistojensa saattamisesta Palvelujen edellyttämälle tasolle, jotta ne toimivat Palveluntarjoajan tarjoamien toimintaympäristövaatimusten mukaisesti.

6.2. Asiakas suorittaa tehtävänsä Sopimuksen mukaisesti ja oikea-aikaisesti. Asiakas vastaa Palveluntarjoajalle antamiensa tietojen ja ohjeiden oikeellisuudesta ja riittävyydestä.

6.3. Asiakas vastaa kaikesta sen Käyttäjätunnuksilla tapahtuvasta Palvelujen käytöstä sekä mahdollisista vahingoista, jotka aiheutuvat siitä, että kolmas osapuoli on saanut haltuunsa Asiakkaan Käyttäjätunnukset. Asiakas varmistaa, että Käyttäjä säilyttää Käyttäjätunnuksensa asianmukaisella huolellisuudella eikä luovuta niitä kolmansille osapuolille. Asiakkaan on ilmoitettava Palveluntarjoajalle välittömästi, jos on syytä epäillä tai uskoa, että luvaton kolmas osapuoli on saanut Käyttäjätunnukset haltuunsa. Palveluntarjoaja voi harkintansa mukaan tehdä muutoksia Käyttäjätunnuksiin riittävän tietoturvatason ylläpitämiseksi. Palveluntarjoaja ilmoittaa tällaisista muutoksista Asiakkaalle ja antaa Asiakkaalle tarvittavat Käyttäjätunnustiedot, jotta se voi jatkaa Palvelujen käyttöä.

7. KÄYTTÖOIKEUS

7.1. Asiakkaalla on Sopimuksen nojalla oikeus käyttää Palveluja Sopimuksen mukaisesti Sopimuksen voimassaoloaikana. Asiakkaalla ei ole oikeutta edelleen lisensoida, luovuttaa tai siirtää Palveluja tai mitään niiden sisältöjä tai oikeutta käyttää niitä kenellekään muulle henkilölle tai yhteisölle ilman Palveluntarjoajan etukäteen antamaa kirjallista lupaa.

7.2. Palvelujen käyttö on rajoitettu Käyttäjän omiin tarkoituksiin ja se edellyttää sovittujen maksujen suorittamista.

7.3. Jos maksut ovat edelleen maksamatta eräpäivän jälkeen tai jos Palveluntarjoajalla on syytä uskoa Asiakkaan rikkovan Sopimusta, Palveluntarjoajalla on oikeus keskeyttää tai irtisanoa Palvelut, kunnes Asiakas noudattaa täysimääräisesti Sopimusta.

8. HINTA JA MAKSUEHDOT

8.1. Palvelun avausmaksu on 4,99 €/Palvelu, mutta mikäli Asiakas tilaa useamman Palvelun samalla kerralla, on silloin avausmaksu yhteensä vain 4,99 € kaikista Palveluista. Avausmaksua ei siis peritä jokaisesta tuotteesta erikseen, mikäli ne tilataan samana päivänä. Palvelu laskutetaan Palvelusopimuksessa määritetyn hinnan mukaisesti sovitulla laskutusvälillä.

8.2. Mikäli Asiakas ei maksa erääntynyttä laskua, on Palveluntarjoajalla oikeus katkaista Palvelun käyttö väliaikaisesti tai pysyvästi. Lisäksi Palveluntarjoajalla on oikeus periä viivästyskorkoa myöhässä maksetusta laskusta korkolain mukaisesti. Tilapäisesti katkaistu Palvelu aktivoituu uudelleen, kun avoimet laskut on maksettu. Palveluntarjoajalla on oikeus periä Palvelun uudelleenkytkennästä palvelumaksuna 20 €.

8.3. Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa hintoja ilmoittamalla muutoksesta kirjallisesti Asiakkaalle vähintään kuusikymmentä (60) päivää etukäteen. Muutos astuu voimaan, ellei Asiakas irtisano Sopimusta ilmoittamalla siitä kirjallisesti Palveluntarjoajalle vähintään kolmekymmentä (30) päivää ennen muutoksen voimaantulopäivää.

9. OIKEUDET PALVELUUN JA SISÄLTÖÖN

9.1. Kaikki Palveluihin liittyvät Immateriaalioikeudet, Palveluiden sisältö ja muut materiaalit missä tahansa muodossa, jotka syntyvät Palvelujen suorittamisen yhteydessä tai seurauksena, kuuluvat Palveluntarjoajalle tai sen kumppaneille ja pysyvät niiden yksinomaisessa omistuksessa.

10. TIETOTURVA JA TIETOSUOJA

10.1. Palveluntarjoaja huolehtii omien käytäntöjensä mukaisesti Palvelun suojaamisesta tietoturvauhkia vastaan. Palveluntarjoaja varmistaa, että sen tietoliikenneverkko ja -ympäristöt, kuten laitteet, palvelutuotantotilat ja liiketilat, suojataan tietoturvauhkia vastaan tavanomaisten tietoturvamenettelyjen mukaisesti.

10.2. Palveluntarjoaja käsittelee Käyttäjän henkilötietoja Palvelun käytön yhteydessä. Henkilötietoja käytetään Palvelun tuottamiseksi ja siihen liittyviin muihin tarkoituksiin. Tarkempaa tietoa siitä, miten Palveluntarjoaja käsittelee Käyttäjän henkilötietoja, saa tutustumalla tietosuojaselosteeseen, joka on luettavissa osoitteessa
https://netinturva.fi/tietosuoja.

10.3. Palveluntarjoaja ei ole vastuussa yleisen tietoliikenneverkon tietoturvasta tai häiriöistä yleisessä tietoliikenneverkossa tai muista Palveluihin vaikuttavista vioista, joihin se ei voi vaikuttaa, eikä niistä aiheutuvista vahingoista. Selvyyden vuoksi todetaan, että mikäli Palveluntarjoajat käsittelevät Asiakkaan ja/tai Käyttäjän henkilötietoja itsenäisenä rekisterinpitäjänä, Palveluntarjoaja ei vastaa yhteistyökumppaniensa suorittamista henkilötietojen käsittelytoimista.

11. YLIVOIMAINEN ESTE (FORCE MAJEURE)

11.1. Kumpikaan Osapuoli ei ole vastuussa viivästyksestä tai vahingosta, joka johtuu sen kohtuullisten vaikutusmahdollisuuksien ulottumattomissa olevasta esteestä, jota se ei olisi voinut kohtuudella ottaa huomioon Palvelujen tarjoamisen aikana ja jonka seurauksia Osapuoli ei olisi kohtuudella voinut välttää tai voittaa. Lakko, työsulku, saarto ja muut työtaistelutoimet katsotaan ylivoimaiseksi esteeksi myös silloin, kun asianomainen Osapuoli on tällaisen toimen kohteena tai osapuolena.

11.2. Palveluntarjoajan alihankkijan kohtaama ylivoimainen este vapauttaa myös Palveluntarjoajan vastuusta, jos alihankintaa toisesta lähteestä ei voida tehdä ilman kohtuuttomia kustannuksia tai ajanhukkaa.

11.3. Osapuoli ilmoittaa ylivoimaisesta esteestä viipymättä kirjallisesti toiselle Osapuolelle. Osapuoli ilmoittaa vastaavasti ylivoimaisen esteen lakkaamisesta toiselle Osapuolelle.

12. SOPIMUSKAUSI, PERUUTUS JA IRTISANOMINEN

12.1. Sopimuksen voimaantulosta ja sopimuskaudesta on sovittu Palvelusopimuksessa. Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaus neljäntoista (14) vuorokauden sisällä tilauksesta ilmoittamalla siitä kirjallisesti osoitteeseen asiakaspalvelu@netinturva.fi tai peruutuslomakkeella osoitteessa https://netinturva.fi/irtisanominen, mikäli kyseessä on kuukausilaskutteinen Palvelu. Tämä oikeus ei koske kertamaksullisia Palveluita, jotka on jo toteutettu tai toimitettu (esim. puhelimen tietojen siirto uuteen laitteeseen). Peruutusilmoitus katsotaan astuneeksi voimaan siitä hetkestä, kun Asiakas on näiden Sopimusehtojen mukaisesti peruutuspyynnön lähettänyt. Peruutusilmoituksessa tulee käydä ilmi Palvelun tilauspäivä, Asiakkaan nimi, kotiosoite, sähköposti, sekä peruttavat Palvelut. Asiakkaalla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva Sopimus kuluvan kuukauden loppuun. Asiakas voi irtisanoa määräaikaisen SopimuksenKumpikaan Osapuoli ei ole vastuussa viivästyksestä tai vahingosta, joka johtuu sen kohtuullisten vaikutusmahdollisuuksien ulottumattomissa olevasta esteestä, jota se ei olisi voinut kohtuudella ottaa huomioon Palvelujen tarjoamisen aikana ja jonka seurauksia Osapuoli ei olisi kohtuudella voinut välttää tai voittaa. Lakko, työsulku, saarto ja muut työtaistelutoimet katsotaan ylivoimaiseksi esteeksi myös silloin, kun asianomainen Osapuoli on tällaisen toimen kohteena tai osapuolena.

12.2. Palveluntarjoajan alihankkijan kohtaama ylivoimainen este vapauttaa myös Palveluntarjoajan vastuusta, jos alihankintaa toisestalähteestä ei voida tehdä ilman kohtuuttomia kustannuksia tai ajanhukkaa.

12.3. Osapuoli ilmoittaa ylivoimaisesta esteestä viipymättä kirjallisesti toiselle Osapuolelle. Osapuoli ilmoittaa vastaavasti ylivoimaisen esteen lakkaamisesta toiselle Osapuolelle.

13. VASTUUNRAJOITUS

13.1. Mikäli Palveluntarjoaja laiminlyö korjata Palvelun Virheen kohtuullisessa ajassa ja tästä aiheutuu Asiakkaalle vahinkoa, Palveluntarjoajan yhteenlaskettu korvausvastuu on koko Sopimuksen voimassaoloajalta yhteensä enintään viimeisen kolmen (3) kuukauden aikana maksettujen palvelumaksujen yhteissumma, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta seuraa.

13.2. Palveluntarjoaja ei ole vastuussa mistään erityisistä, epäsuorista, välillisistä, satunnaisista tai seurauksellisista vahingoista, kuluista tai menetyksistä, jotka johtuvat tai liittyvät näiden Sopimusehtojen alaiseen Palveluun, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta seuraa.

13.3. Palveluntarjoaja ei ole vastuussa mistään vakuutuksin liittyvistä asioista, kuten korvauksista, korvauspäätöksistä tai -summista. Vakuutusasioista vastaa MySafety Oy (2146117-2). MySafetyyn saatte yhteyden sovelluksen kautta, puhelimitse numerosta 09 4270 4000 tai sähköpostilla osoitteesta info@mysafety.fi. Asiakas on velvollinen olemaan suoraan yhteydessä MySafetyyn vahingon sattuessa.

13.4. Palveluntarjoaja ei myöskään vastaa Asiakkaan tietojen tai tiedostojen tuhoutumisesta, katoamisesta tai muuttumisesta ja tästä aiheutuvista menetyksistä ja kustannuksista, kuten tiedostojen uudelleen luomisen aiheuttamista kustannuksista.

14. SOVELLETTAVA LAKI JA RIITOJEN RATKAISU

14.1. Sopimukseen ja kaikkiin siitä johtuviin tai siihen liittyviin erimielisyyksiin sovelletaan Suomen lakia, pois lukien kansainvälistä lainvalintaa koskevat säännökset. Sopimuksesta mahdollisesti johtuvat tai siihen liittyvät riitatilanteet, erimielisyydet ja vaatimukset ratkaistaan ensisijaisesti neuvottelemalla. Jos neuvottelemalla ei päästä yhteisymmärrykseen, erimielisyydet ratkaistaan Suomessa kulloinkin toimivaltaisessa tuomioistuimessa. Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus saattaa Palvelua ja sitä koskevaa Sopimusta koskeva riita myös kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

15. PÄIVITYKSET JA HUOLTO

15.1. Palvelut toimitetaan aina “sellaisena kuin ne ovat” eikä niihin liity muita takeita kuin ne, jotka on erityisesti mainittu näissä Sopimusehdoissa tai palvelukohtaisissa käyttöehdoissa.

15.2. Palveluntarjoaja kehittää jatkuvasti ohjelmistoaan varaten itselleen oikeuden muuttaa ohjelmiston toimintoja ja ominaisuuksia. Tällaisten muutosten tarkoituksena on Palvelujen parantaminen, ohjelmiston muokkaaminen vastaamaan markkinoiden tai lainsäädännön muutoksia sekä muutoksista johtuvien teknisten rajoitusten huomioiminen. Tämän seurauksena Palveluntarjoaja voi ajoittain päivittää ja muokata ohjelmistoaan, jolloin voi tapahtua uusien ominaisuuksien lisäystä tai aiempien ominaisuuksien poistamista.

15.3.
Päivittämisestä, Virheen korjaamisesta tai muusta syystä voi seurata ajoittain käyttökatkoja tai huoltokatkoja. Palveluntarjoaja ei takaa, että Palvelut ovat jatkuvasti käytettävissä.

15.4. Parhaan käytettävyyden ja tietoturvan takaamiseksi Käyttäjän tulee päivittää ohjelmisto sen uusimpaan versioon, kun päivitys on saatavilla.

15.5. Palveluntarjoajalla on oikeus päättää tiettyjen ohjelmistoversioiden ylläpidosta ja tuesta, mikä voi johtaa kyseisen ohjelmistoversion käytön lopettamiseen. Jos ohjelmiston ylläpito päätetään, sen käytön jatkaminen tapahtuu Käyttäjän omalla vastuulla. Tällaisen ohjelmiston käyttö voi aiheuttaa lisäkustannuksia tiedonsiirrosta.

16. MUUT EHDOT JA RAJOITUKSET

16.1. Palveluntarjoaja ei ole vastuussa mistään kolmansien osapuolien aiheuttamista palvelukatkoksista, tietovuodoista tai muista ongelmista, jotka johtuvat Palvelun ulkopuolisista tekijöistä.

16.2. Palveluntarjoajan Palveluiden käyttäminen edellyttää, että Asiakas on yli 18-vuotias luonnollinen henkilö ja, että Asiakkaalla on toimivalta sopimusten tekemiseen.

16.3. Palvelun Käyttäjä vakuuttaa ja on aina itse vastuussa siitä, että hänen antamansa tiedot eivät ole Suomen lakien tai asetusten vastaisia, kenenkään muun oikeuksia loukkaavia ja että hänellä on tietoihin tarvittavat oikeudet.

17. YHTEISTYÖKUMPPANIEN JÄRJESTELMÄT

17.1. Palveluiden käyttäminen edellyttää yhteistyökumppaneidemme ja alihankkijoiden tarjoamien palveluiden käytön sallimista. Nämä yhteistyökumppaneidemme ja alihankkijoidemme ohjelmistot ja ratkaisut on listattu palvelukohtaisissa käyttöehdoissamme.

17.2. Palveluntarjoaja voi milloin tahansa alkaa käyttää uusia yhteistyökumppaneita ja alihankkijoita sekä näiden palveluita taimuuttaa nykyisiä yhteistyökumppaneita tai alihankkijoita.

17.3. Käyttäjä hyväksyy, että Palveluntarjoaja voi käyttää yhteistyökumppaneidensa ja alihankkijoidensa palveluita asiakastietojen turvalliseen säilyttämiseen sekä hallinnointiin, asiakaspalvelutehtävien hoitamiseen, ohjelmistojen tai ohjelmisto-osien toimittamiseen ja tarjoamiseen, laskutukseen liittyvissä asioissa, sekä kaikkeen muuhun Palveluiden tarjoamiseen vaadittavaan toimintaan.

18. RAJAPINNAT

18.1. Voimme käyttää Suomen Asiakastieto Oy:n rajapintaa tehdäksemme luottotietotarkastuksia, toimikelpoisuuden tarkistamista ja osoitetietojen varmistamista.

19. MUUTOKSET EHTOIHIN

19.1. Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa näitä ehtoja. Kulloinkin voimassa olevat ehdot löytyvät verkkosivuiltamme https://netinturva.fi/. Mikäli sopimusehtojen muutos olennaisesti heikentää Asiakkaan tai Käyttäjän asemaa, Palveluntarjoaja ilmoittaa ehtojen muutoksesta kirjallisesti etukäteen siten, että Asiakkaalla on mahdollisuus irtisanoa Sopimus ennen muutoksen voimaantuloa.

20. YHTEYSTIEDOT

20.1. Jos sinulla on kysyttävää näistä Sopimusehdoista, voit ottaa meihin yhteyttä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen
asiakaspalvelu@netinturva.fi tai täyttämällä yhteydenottolomakkeen verkkosivuillamme osoitteessa https://netinturva.fi/yhteystiedot.