Miksi saat huijauspuheluja ja häiriösoittoja?

Netin Turva
|
15.4.2025

Puhelin soi ja näytössä vilkkuu tuntematon numero.

Mitä teet?

Vastaatko… vai annat soida?

Tuntemattoman numeron soittaessa epäröinti on nykyään perusteltua.

Häiriösoitot ja huijauspuhelut ovat tehneet yksinkertaisesta puhelusta potentiaalisen riskin.

Huijarit voivat esittää olevansa esimerkiksi poliisi tai pankin työntekijä ja yrittää urkkia vastaajalta tietoja tai jopa rahaa.

Mitä jos soitto olisikin ollut oikea? Miten erottaa tärkeä puhelu vaarallisesta?

Entä miten huolehtia puhelimen tietoturvasta ja omasta turvallisuudesta?

Katsaus puheluhuijausten ja häiriösoittojen laajuuteen, riskeihin ja niiltä suojautumiseen on enemmän kuin paikallaan!

Artikkelin sisältö

Huijauspuheluista ja häiriösoitoista on tullut Suomessa arkea

Puheluhuijaukset ovat harvinaisten sattumien sijasta jo arkipäivää.

Viime vuosina yhä useampi suomalainen on saanut puhelun, jossa soittajan aikomukset eivät ole puhtaat.

Välillä kyseessä on painostava huijauspuhelu, välillä taas toistuvat häiriösoitot.

Erään vuoden 2024 lopulla valmistuneen kyselytutkimuksen mukaan 81 % suomalaisista on saanut huijauspuhelun tai -viestin viimeisen vuoden aikana (1).

Finanssialan mukaan vuonna 2024 suomalaisilta yritettiin huijata rahaa yhteensä yli 107 miljoonan euron edestä (2).

Iso osa näistä huijauksista sai alkunsa nimenomaan puhelimitse ja se onkin yleisimpiä käytettäviä huijaustapoja (3).

Huijarit käyttävät nykyään tietojenkalasteluun entistä monipuolisempia keinoja, kuten puhelinsoittoja, esiintyen esimerkiksi poliisina ja pankin työntekijänä, kertoo Finanssiala ry:n (FA) petos- ja rikostorjunnasta vastaava johtaja Niko Saxholm (Finanssiala, 2025).

Yksi yleisimmistä keinoista on ulkomailta tuleva huijauspuhelu, joka voi näyttää aivan siltä kuin se tulisi suomalaisesta numerosta.

Nämä soittajat puhuvatkin usein sujuvaa suomea.

Sen lisäksi he käyttävät tunnettujen organisaatioiden nimiä (esim. pankit, poliisi tai muut viranomaiset) saadakseen vastaanottajan luottamuksen.

Huijareiden taktiikat ovat kehittyneet, ja puhelinnumeron väärentäminen eli niin sanottu 'spoofaus' tekee huijaussoitoista entistä uskottavampia.

Soittaja voi esiintyä jopa läheisenäsi ja ääni kuulostaa tutulta. Tulevaisuudessa tekoäly tulee vielä lisäämään tätä riskiä.

Puheluhuijaukset koskettavat kaikkia ikäryhmiä, eikä kyseessä ole enää vain pienen mittakaavan uhka.

Huijausten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti Suomessa vuonna 2024.
Tietojenkalasteluhuijaukset (josta puheluhuijaukset isossa roolissa) ovat suuri osa Suomessa tapahtuneesta räjähdysmäisestä huijausten kasvusta.

Lähteet:

(1) Penninkangas, 2024

(2) Finanssiala, 2025

(3) Rikosuhripäivystys, 2024

Kuinka juuri sinä joudut soittojen kohteeksi?

Useimmiten sinä et ole tehnyt mitään väärin.

Yleisesti ottaen puheluhuijaukset ja häiriösoitot eivät kohdistu sinuun henkilökohtaisesti.

Ne ovat pikemminkin osa massiivista, usein automatisoitua rikollista toimintaa.

Tietovuodot ja vanhat rekisterit

Yleinen syys huijauspuheluille on se, että henkilötietojasi on vuotanut nettiin.

Jos olet joskus syöttänyt puhelinnumerosi johonkin rekisteriin, se on voinut päätyä nettirikollisten käsiin vuodossa.

Netin "pimeällä puolen" ns. dark webissä liikkuu valtava määrä puhelinluetteloita, joita myydään ja ostetaan rikollisiin tarkoituksiin.

VINKKI: Netin Turvan Identiteettiturva-palvelulla voit tarkistaa, ovatko tietosi olleet mukana tunnetuissa tietovuodoissa.

Sattumanvaraisesti valitut kohteet

Huijarit voivat generoida soitettavia numeroita siihen erikoistuneilla järjestelmillä automaattisesti.‍

Tämän jälkeen järjestelmä soittaa generoituihin numeroihin.‍

Yksinkertaisuudessaan se voi luoda loputtoman määrän +358 -alkuisia numeroita ja lisätä loput numerot sattumanvaraisesti.‍

Kyse voi siis olla puhtaasta arpapelistä, jossa huijari toivoo, että joku vastaa.

Kohdennetut huijaukset

Suurin osa huijaussoitoista on satunnaisia.‍

Kuitenkin joskus tiettyä ihmistä voidaan kohdentaa tarkoituksella.‍

Esim. jos tietosi löytyvät helposti netistä tai olet yhteiskunnallisesti näkyvässä roolissa, huijarit voivat yrittää rakentaa uskottavan tarinan juuri sinulle.‍

Näissä tilanteissa netistä löytyviä tiedonmuruja yhdistetään keskenään ja hyödynnetään huijaustilanteessa.‍

Tällaiset huijaukset ovat harvinaisempia, mutta erittäin mahdollisia.‍

Huijaussoitot ovat pääsääntöisesti järjestäytynyttä rikollisuutta. Niiden kohteeksi voi joutua kuka hyvänsä. Jos joudut kohteeksi, et ole yksin eikä sitä tarvitse hävetä. Ole rohkeasti yhteydessä viranomaisiin!‍

Mitä riskejä puheluhuijauksiin liittyy?

Puheluhuijausten panokset voivat olla yllättävän kovat.

Huijarin onnistuessa seuraukset voivat näkyä luottotiedoissa, tiliotteella tai jopa omassa identiteetissäsi.

Siksi puhelimen tietoturva on äärimmäisen tärkeä arjen suoja huijauksia vastaan.

Taloudelliset menetykset

Usein huijauksella pyritään yksinkertaisesti saamaan rahasi.

Soittaja voi väittää olevansa pankista ja kertoa esimerkiksi, että tililläsi on epäilyttävää toimintaa.

Tämän avulla painostetaan antamaan verkkopankkitunnukset tai tekemään "turvasiirto", joka todellisuudessa vie rahat suoraan rikollisille.

Suuri osa vuoden 2024 suomalaisten digihuijauksista (yli 62 milj. €) alkoi yhdestä ainoasta puhelinsoitosta.

Joku muu käyttää tietojasi (identiteettivarkaus)

Toinen vakava riski liittyy henkilötietoihin.

Huijarin saadessa esimerkiksi henkilötunnuksesi, puhelinnumerosi ja osoitteesi haltuunsa, hän voi käyttää niitä rekisteröityäkseen palveluihin tai tilatakseen tuotteita verkkokaupoista laskulle.

Usein asian voi huomata vasta, kun postiluukusta alkaa tippua outoja laskuja tai perintäkirjeitä.

Oman identiteetin "puhdistaminen" voi viedä jopa kuukausia.

Tutustu artikkeliin Kokemuksia identiteettivarkaudesta (esimerkki).

Tietomurto tai vakoilu laitteen kautta

Esimerkiksi klassisessa ns. "Microsoft-soitossa", uhria houkutellaan päästämään huijari etäyhteydellä laitteelle korjaamaan jotain.

Tällöin soittaja voi asentaa haittaohjelmia, jotka vaikkapa vakoilevat laitteen käyttöä tai keräävät salasanoja.

Pahimmillaan koko puhelimen tai tietokoneen hallinta voi siirtyä rikolliselle.

Henkinen stressi ja epäluottamus

Moni huijauksen uhri kertoo jälkeenpäin, että huijaus horjutti heidän luottamustaan ihmisiin sekä teknologiaan.

Yksittäinen puhelu voi aiheuttaa unettomia öitä, huolta läheisistä tai pelkoa perus puhelimen käytöstä.

Jos saat kymmeniä häiriösoittoja, ei ole ihme, jos et enää halua vastata yhteenkään.

MUISTA: Todellinen riski ei ole pelkkä vastaaminen, vaan se, että huijari saa sinut toimimaan. Mieti siis aina ennen kuin toimit.

Vinkit huijauspuhelujen tunnistamiseen ja estämiseen

Onko kyseessä jonkin yrityksen asiakaspalvelu tai tärkeä työpuhelu, vai sittenkin huijaus tai häirikköpuhelu?

Muun muassa näillä keinoilla voit parantaa puhelimen käytön tietoturvaa ja suojautua mahdollisilta huijauksilta.

Puheluiden epäilyttävät merkit

Useimmissa huijauspuheluissa on toistuvia piirteitä.

  • Soittaja väittää olevansa vaikkapa viranomainen, pankki tai tekninen tuki, mutta kysyy arkaluonteisia tietoja.
  • Puhelu luo sinulle kiireen tuntua, esim. “toimi heti tai tilisi suljetaan”.
  • Soittajan kieli on painostavaa, uhkaavaa tai tunteisiin vetoavaa.
  • Soittaja puhuu huonoa suomea (mikä ei toki välttämättä tarkoita huijausta).
  • Soittaja pujuu liian sujuvaa “koneenomaista” kieltä.

Jos epäilet puhelun aitoutta, ole mieluummin ylivarovainen.

Puhelimen tietoturva-asetukset

Nykyaikaisissa puhelimissa on reilusti keinoja torjua soittoja:

  • Estä yksittäiset numerot puhelulokin kautta.
  • Hiljennä tuntemattomat numerot -toiminto (saatavilla riippuen laitteesta).
  • Operaattorit voivat tarjota epäiltyjen häiriösoittajien suodatusta automaattisesti.
  • Poista käytöstä soitot tuntemattomista ulkomaisista numeroista.

Puhelimen tietoturvaan voi vaikuttaa pienillä, kätevillä toimenpiteillä.

Apusovellukset soittojen tunnistamiseen

Markkinoilla on myös sovelluksia, jotka tunnistavat tunnettuja häirikköpuheluja ja varoittavat niistä automaattisesti.

Sovellukset hyödyntävät muiden käyttäjien ilmoituksia.

Jos tietty numero on raportoitu huijaukseksi useasti, saat varoituksen kun se soittaa sinulle.

Epäilyttäviin numeroihin takaisin soittaminen

Niin kutsuttu "hälärihuijaus" on yleistyvä taktiikka, jossa puhelu soi kerran ja katkeaa.

Kun puheluun soittaa takaisin, linjan toisessa päässä voi odottaa maksullinen ulkomainen numero, johon soitto voi maksaa useita euroja minuutissa.

Häiriöpuheluiden ja puheluhuijauksien vaikutuksilta voi suojautua

Huijauspuhelut eivät yleensä kohdistu sinuun henkilökohtaisesti.

Rikolliset soittelevat satunnaisesti tai hyödyntävät vuotaneita tietoja, joita liikkuu pimeässä verkossa.

Jos tietosi päätyvät vääriin käsiin, seuraukset voivat olla vakavia.

Identiteettiturva valvoo henkilötietojasi verkossa ja hälyttää väärinkäytöksistä.

Lisäksi siihen sisältyvä nettihuijausvakuutus kattaa taloudelliset menetykset, joita aiheutuu esimerkiksi huijauspuheluista, valeverkkosivuista tai pankkitunnusten kalastelusta.

Tutustu Identiteettiturvaan ja suojaa itsesi huijausten seurauksilta!